|
Nízké hladiny vitaminu D mohou zvyšovat riziko Parkinsonovy nemoci |
|
|
|
|
Napsal uživatel Přemysl Černý
|
|
Sobota, 19 Červen 2010 06:36 |
|
Dr. Paul Knekt a kolektiv z National Institute for Health and Welfare v Helsinkách ve Finsku provedli longitudinální analýzu kohorty více jak 3000 lidí z Finska, kde je málo světla a populace má nízké hladiny vitaminu D. Střední serová hladina byla okolo 50% předpokládané optimální hladiny 75 – 80 nmol/l. Během 29letého sledovacího období bylo zaznamenáno 50 případů Parkinsonovy nemoci. Výzkumníci určili serové hladiny 25-hydroxyvitaminu D pomocí zmrazených vzorků uchovaných ve výchozím stavu. Stanovili vztah mezi hladinou vitaminu D a Parkinsonovou nemocí pomocí Cox modelu. Výzkumníci shledali, že individua s hladinou alespoň 50 nmol/l měla 65% nižší riziko Parkinsona než ti s hodnotami méně jak 25 nmol/l, po přepočtu na několik potenciálních zmatečných. Relativní riziko mezi nejvyšší a nejnižší hladinou vitaminu D bylo 0,35 (95% CI 0,15 až 0,81; P = 0,006). Navzdory celkově nízkých hladin vitaminu D v populaci identifikovali výzkumníci také vztah dávka – odpověď. Přesné mechanismy, kterým může být vitamin D protektivní proti Parkinsonově nemoci, nejsou plně pochopeny. Avšak vitamin D vykazuje neuroprotektivní efekty skrz antioxidační mechanismy, kalciovou regulaci, imunomodulaci, zlepšenou nervovou vodivost a detoxikační mechanismy. „Vitamin D se již nepovažuje za vitamin, ale spíš za hormon s autokrinními a parakrinními funkcemi,“ podotýká Dr. Marian Leslie Evatt z Emory University in Atlanta v Georgii v USA v doprovodném článku. Je potřeba dalších studií. Zdroj: Arch Neurol 2010; 67: 808-811
|
|
Aktualizováno ( Středa, 01 Září 2010 06:38 )
|
Komentáře